دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود
سرخط خبرها

۱۰ گرم‌خانه ثابت و ۲ گرم‌خانه سیار در مشهد راه‌اندازی می شود | آغوش گرم شهر برای بی‌سرپناهان

  • کد خبر: ۵۰۱۷۶
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
۱۰ گرم‌خانه ثابت و ۲ گرم‌خانه سیار در مشهد راه‌اندازی می شود | آغوش گرم شهر برای بی‌سرپناهان
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد: ۱۰ گرم‌خانه ثابت و ۲ گرم‌خانه سیار از سوی مدیریت شهری مشهد برای نجات بی سرپناهان و کارتن‌خواب‌ها راه‌اندازی می‌شود
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ سرمای بی‌رحم پاییزی آرام آرام در استخوان‌های شهر رخنه می‌کند و بیم سرمایی بی‌محابا برای زمستانی سخت را می‌دهد؛ سرمایی که اگر بدون جان‌پناه باشد، بی‌رحمانه قربانی خواهد گرفت. برای رسیدگی به وضعیت افراد بی‌سرپناه، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از راه اندازی گرم خانه‌های شهرداری مشهد در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ خبر داد و گفت: در مناطق یادشده ۱۰ گرم خانه به بهره برداری خواهد رسید، ضمن اینکه ۲ گرم خانه هم به طور سیار فعالیت خواهد کرد.

۱۴ مهرماه امسال بود که شورای شهر مشهد با مصوبه‌ای شهرداری مشهد را مکلف کرد تا حداکثر در مدت ۳ ماه برای تأمین زمین و احداث ۱۰ گرم خانه در مشهد اقدام کند.
درهمین رابطه معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به خبرنگار ما گفت: سیاست کلی این خواهد بود که برای افراد بی خانمان و کارتن خواب، حضور در گرم خانه‌ها اختیاری و با میل خودشان باشد؛ ضمن اینکه اگر نیاز داشته باشند، لباس‌های آن‌ها نیز تعویض خواهد شد.


رعایت تمام پروتکل‌ها در گرم خانه‌ها

محمدمحسن مصحفی با اشاره به اینکه خدمت رسانی در این گرم خانه‌ها از ساعت ۱۸ تا ٨ صبح خواهد بود، تأکید کرد: در این گرم خانه‌ها پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و مواردی همانند تب سنجی و کنترل اکسیژن خون نیز جزو موارد الزامی است.
مصحفی ادامه داد: یک وعده غذای گرم در شام و یک وعده صبحانه نیز در اختیار میهمانان این مراکز قرار داده خواهد شد؛ ضمن اینکه امکان استحمام نیز برای آن‌ها فراهم است.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: در زمان‌هایی که مردم برای انتقال معتادان متجاهر با ۱۳۷ تماس می‌گیرند نیز گرم خانه‌های سیار برای انتقال افراد یادشده به محل مراجعه و آن‌ها را به گرم خانه‌های شهرداری منتقل می‌کنند.


فقط برای حفظ جان

وی اظهار کرد: گرم خانه جایی برای حفظ جان افراد است و قرار نیست جنبه تنبیهی داشته باشد؛ بنابراین افراد به زور در آنجا نگهداری نمی‌شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد، گفت: فاصله گذاری تخت‌ها به طور کامل رعایت می‌شود و استفاده از ماسک نیز اجباری است. ضدعفونی و شست وشوی منظم پتو‌ها و سایرموارد لازم را نیز دراین باره در دستورکار قرار داده ایم.

مصحفی اضافه کرد: جنبه حمایتی گرم خانه‌ها بسیار اهمیت دارد و ابعاد انسانی این جریان بسیار مهم است؛ چون میهمانان این مراکز افرادی هستند که به حمایت نیاز دارند و اولویت اول حفظ جان آن هاست. از سوی دیگر می‌توانیم با سمن‌هایی که به کارتن خواب‌ها خدمات می‌دهند همکاری داشته باشیم.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: اگر این نیازمندان در شهر پراکنده باشند علاوه بر اینکه جانشان در خطر است، ممکن است برای برخی شهروندان نیز حس ناامنی ایجاد کنند؛ بنابراین اگر جان پناهی باشد که این افراد به آنجا مراجعه کنند، بی شک فضای عمومی شهر بهتر خواهد بود.


جمع آوری۸۰ معتاد متجاهر در «صدمتری» مشهد

در ادامه این موضوع شهردار منطقه ۵ مشهد نیز با اشاره به طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر از بزرگ راه شهید بابانظر مشهد گفت: کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر متأسفانه در مطالعات برنامه ریزی شده دیده نمی‌شوند. ضمن اینکه شهرداری یکی از ۳۲ نهادی است که دراین باره وظایفی دارد.
میلاد مرادنیا با بیان اینکه یکی از معضلات مهم شهرداری منطقه ۵ درگیر بودن با معضل معتادان متجاهر و کارتن خواب هاست، افزود: یکی از تبعات اصلی این موضوع ایجاد ناامنی و خرده سرقت‌ها و انتقال بیماری در این منطقه است. وی بیان کرد: در ۴ ماه گذشته ۴ بار با همکاری ارگان‌های نظامی و دادگستری و خانه سبز ۸۰ معتاد متجاهر از سطح این منطقه جمع آوری شده اند.


بزرگ راه شهید بابانظر، مکان اصلی تجمع

وی با بیان اینکه در این منطقه چندنقطه برای تجمع معتادان شناسایی شده است افزود: مهم‌ترین مرکز تجمع معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها آیلند میانی بزرگ راه شهید بابانظر است.
مرادنیا ادامه داد: تعدادی از این افراد به خانه سبز برای پاک سازی اعزام و خرده فروشان مواد نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده شده اند؛ ضمن اینکه افرادی که بیماری‌های عفونی داشتند نیز برای معالجه به بیمارستان منتقل شدند.
شهردار منطقه ۵ گفت: متأسفانه تعداد ۵ معتاد متجاهر از مجموع ۸۰ معتاد شناسایی شده را زنان تشکیل می‌دادند.


جمع آوری معتادان، هر ۲۰ روز یک بار

وی با بین اینکه این طرح قرار است تا پاک سازی کامل بزرگ راه هر ۲۰ روز یک بار انجام شود، بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان طرح حدود ۱۵۰ معتاد متجاهر دیگر شناسایی شوند.
مرادنیا تأکید کرد: در این راستا دبیرخانه‌ای تحت عنوان کمیته سامان دهی معتادان متجاهر در منطقه ۵ تشکیل شده است تا مسائل مرتبط با این افراد در این کمیته پیگیری شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد‌هایی درباره نرده گذاری در آیلند‌های بزرگ راه شهید بابانظر مطرح شده است، اما راه حل نرده گذاری پیشنهاد مناسبی نیست و پیشنهاد ما کاستن از ارتفاع شمشادهاست.


ایجاد گرم خانه در کمپ‌های ترک اعتیاد

وی بیان کرد: براساس دستور شهردار مشهد، شهرداری منطقه ۵ نیز موظف است در ماه‌های سرد سال گرم خانه ایجاد کند و در حال مذاکره با چند مرکز ترک اعتیاد هستیم تا این مراکز به عنوان گرم خانه معرفی شوند.


بیش از ۴ هزار تماس برای جمع آوری کارتن خواب‌ها

برای اطلاع از میزان تماس‌های مردمی برای جمع آوری کارتن خواب‌ها نیز سرپرست اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد نیزگفت: در ۶ ماه اول امسال ۴۲۳۵ شهروند در تماس با ۱۳۷، درخواست جمع آوری متکدیان و کارتن خواب‌ها را به عنوان آسیب‌های اجتماعی مطرح کرده اند.
احمد رمضانی فرخد افزود: بیشتر این تماس‌ها از سوی ساکنان معابر توس با ۲۱۴ مورد، خواجه ربیع با ۱۰۲ مورد، رسالت با ۹۲ مورد و بولوار حر با ۹۱ مورد بوده است. محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر، نیز چندروز قبل ضمن بازید از برخی اماکن حضور معتادان و کارتن خواب‌ها با انتشار پستی از صفحه مجازی خود از شهرداران مناطق سیزده گانه مشهد خواسته بود برای سامان دهی کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر بیشتر از گذشته همت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->